Porsche 901

in Porsche 911 * 912 * 959

Již koncem padesátých let firma Porsche pod vedením Ferry "Butzi" Porsche začala vyrábět první prototypy nového sportovního automobilu. Tyto nové vozy již měly mýt mnohem výkonnější motor než doposud vyráběný Typ 356 a také  modernější karoserii. Prozatím se uvažovalo o několika verzích coupé ale v plánu byl i kabriolet. Celková koncepce zůstala stejná jako u předchozí 356, ale nový vůz již disponoval moderně střiženou samonosnou karoserii s přední nápravou osazenou kotoučovými brzdami a šestiválcovým vzduchem chlazeným motorem uloženým vzadu. Tento nový model určoval i nové směry automobilky Porsche a proto obdržel také nové firemní označení Porsche Typ 901.

O tom, že firma Porsche hledala několik let ten nejsprávnější tvar sportovní karoserie a k tomu i nejlepších jízdních vlastností, svědčí jeden prototyp, který je dnes vystaven v továrním muzeu Porsche ve Stuttgartu. Krátká střecha zeleného prototypu  Porsche Typ 754 z roku 1961 ještě připomíná původní Porsche 356, ale už nese zakladní rysy budoucího vozu Porsche 901.

Na Frankfurtském autosalonu roku 1963 představila automobilka Porsche již plně funkční prototyp nového sportovního vozu, označený PORSCHE 901. Nový vůz působil svými ladnými a přitom dravými tvary na návštěvníky veletrhu jako bomba. Ještě dříve, než se mohla rozjet sériová výroba nového modelu, měla automobilka již několik set závazných objednávek.

První čtyři karoserie vozů Porsche 901 Coupé byly vyrobeny u osnabrückské karosárny Karmann, která automobilce Porsche vypomáhala i s výrobou karoserií modelu Porsche 356 pro sériovou výrobu.  Pravděpodobně jediný dochovaný prototyp Porsche 901 Coupé s výrobním číslem 13327, který vývojoví inženýři porsche nazývali Barbarossa, byl po všech nezbytných uskutečněných testech prodán v dubnu 1965 editoru časopisu Christophorus, Richard von Frankenberg. Američan Don Meluzio objevil tento vůz v New York v roce 1984 v katastrofálním stavu a tak renovace probíhala až do roku 1993. Dnes je tento unikátní vůz velmi vzácným modelem Porsche. Odhadovaná současné cena je 800.000 a 1.000.000,- dolarů .. Více fotografií tohoto vozu najdete na Porschebahn Weblog

Automobilka Porsche byla hned od počátku vývoje nového modelu Porsche 901 rozhodnuta obohatit jej také o otevřenou karoserii. Po dobrých zkušenostech s karosárnou Karmann, která pro Porsche vyroběla vetšinu kabrioletů Porsche 356, se vedení Porsche opět obrátilo do Osnabröcku. V červnu 1964 byl vyroben první otevřený prototyp, který měl nejen odstraněnu střechu z coupé, ale byl i náležitě vystužen, jak u pravých kabrioletů náleží. I tento prototyp otevřeného automobilu Porsche 901 se dochoval v USA a dnes bývá velkou raritou na mnoha setkáních Porsche.

V září roku 1964 již nebránilo automobilce nic k tomu, aby započala sériovou výrobu nového modelu Porsche 901. S výrobou prvních sériových kusů však přišel úplný šok od francouzské konkurence. Firma Peugeot podala na označení „901" žalobu, neboť již několik let měla chráněný patent na modelové číselné označení automobilů s nulou uprostřed. Ačkoli již byly vytištěny prospekty a rozjety první reklamní kampaně nového modelu, neměla firma Porsche potřebu se o ještě nezažitý název svého nového vozu soudit. Ještě v říjnu roku 1964 proto získal nový model pro veřejnou prezentaci nové označení: PORSCHE 911. V interních záznamech automobilky se ale nadále, až do roku 1969, vedly všechny nové modely Porsche s motorem o objemu 1991 ccm pod původním označením Porsche 901, jako její devítistý první vývojový model.

Typová označení projektů Porsche 901:

901 *1963-69 Porsche: prototyp 6-CYL. Sportovní vůz, základ 911

901 / 00 * 1964-65: 5-rychlostní Převodovka pro 911

901 / 01 * 1964-65 Porsche: 6-CYL. Boxer motor 1991 ccm, 130 hp, č.: 900001 - 903069

901 / 02 * Porsche: 6-CYL. Boxer motor 1991 ccm, 160 hp, č.: 960001 - 962178

901 / 03 * 1968 -> Porsche: 6-CYL. Boxer motor 1991 ccm, 110 hp, číslo: 2080001

901 / 05 * 1966 -> Porsche: 6-CYL. Boxer motor 1991 ccm, 901/01 s Weber Carb.,Č.: 907001 - 911000

901 / 06 *  Porsche: 6-CYL. Boxer motor 1991 ccm, 901/05 impoved ventil adjust.mech., Č.: 911001 - 912050

901 / 07 * Porsche: 6-CYL. Boxer motor 1991 ccm,  901/06 připravené pro Sportomatic

901 / 08 * Porsche: 6-CYL. Boxer motor1991 ccm, 901/02 připravené pro Sportomatic
901 / 09 * Porsche 911 E: 6-CYL. Boxer motor 1991 ccm, vstřikovanéí paliva 911 E

901 / 10 * Porsche: 6-CYL. Boxer motor 1991 ccm, vstřikovaní paliva 911 S
901 / 13 * Porsche: 6-CYL. Boxer motor 1991 ccm, 901/03 připravené pro Sportomatic

901 / 14 * USA Porsche: 6-CYL. Boxer motor 1991 ccm, USA
901 / 17 *  Porsche: 6-CYL. Boxer motor 1991 ccm,  pro Spojené státy připraveny pro Sportomatic

901 / 20 * 1965 Porsche: 6-CYL. Boxer motor 1991 ccm typu 906, 210 hp
901 / 21 *  Porsche: 6-CYL. Boxer typ motoru 906 vstřikovaného paliva pro 906 & 910 / 6

901 / 22 *  Porsche 911 R: 6-CYL. Boxer typ motoru 906 vstřikovaní paliva na 911 Rallye
901 / 30 *  Boxer motor 1991 ccm pro 911 L Rallye

 

autoprofi banner 468x60