Čestný člen 2004

Václav Král (CZ)  (*27. září 1936 / + 26. 10 2005)

Václav Král se narodil 27. září 1936 a žil v Roztokách u Prahy. Svou kariéru začínal v padesátých letech v boleslavské škodovce, kde se stal členem Cechu konstruktérů. Své první automobilové konstrukce stavěl společně se svým přítelem ing. Tmějem v jeho rodinné karosárně ještě na podvozcích vozů VW-KdF. Je proto určitým znamením osudu, že jeho první i poslední zkonstruovaná karoserie automobilu byla úzce spjata s technikou Ferdinanda Porsche.


tmejSvé první konstruktérské kroky přivedly Václava Krále ke stavbě tehdy nedostatkových automobilů jak pro sebe, tak pro své přátele. Všechny jeho první konstrukce měly základ ve válečných trofejních vozech KdF 82, kterým dával vlastní karoserie a tvar.


UnionJeho první tvůrčí úspěchy mu otevřely dveře do AZNP Mladá Boleslav, kde pracoval až do roku 1969. Mezitím kreslil a psal do různých motoristických časopisů. Proslavil se především dokonalými rentgenovými pohledy automobilů nejen české výroby ale i mnoha světových značek.


Ve svém životě se Václav Král i aktivnímu závodění a také odtud patrně pramení jeho mimořádný smysl pro funkčnost kloubící se s výborným vkusem.

Tatra_MTXZůstalo po něm množství odvážných studií – mezi nejznámější patří bezesporu Supertatra MTX-01 z počátku devadesátých let, která s technikou Tatry 613 dosahovala na svou dobu obdivuhodných výkonů především díky vynikající aerodynamice, kterou Václav Král – stejně jako ve všech ostatních případech – tvořil od oka.

RebelPro příborskou tatrovku vznikl i návrh na modernizaci šestsettřináctky Prezident, před kterým později dostala přednost Tatra 700. Mezi jeho špičkové kreace patří i supersporty Dioss Rebel a Innotech Mystero. Nevyhýbal se ani motocyklům – poslední realizovaná studie z března 2003 – klasická cestovní šestsetpadesátka s poněkud neobvyklými liniemi - nese symbolicky značku Jawa.


V sedmdesátých letech dosáhl Václav Král hmatatelných výsledků zejména jako spoluBaghirazakladatel legendární ladičské firmy Metalex, se kterou intenzivně spolupracoval po celou dobu její existence. Jeho kabát vozily formule Easter a Mondial, podobně jako Škoda Buggy a Spider. Sériové výroby se dočkal Favorit Roadster nebo Havel bugy. V poslední době se Král zaměřoval na vývoj malých městských vozidel.

Jeho rukopis nese úspěšný závodní tahač Buggyra. Avšak neomezoval se pouze na návrhy automobilové krásy – stvořil i neobvyklý výtah v malé dvoraně Veletržního Paláce, sídla Národní Galerie.


Ve spolupráci s firmou Model Maker z Rostok u Prahy vytvořil Václav Král na slonku svého života repliku historického vozu Porsche 356 v zakázce pro mnichovské Technické muzeum.

Kopito-orig-2Kopito-orig-1

Když Ferdinand Porsche se svým synem Ferrym začínali po válce ještě v rakouském GmGmund-replikaündu kusovou výrobu prvních sportovních automobilů PORSCHE 356, vyráběly se jejich karoserie ještě ručním vyklepáváním z hliníkového plechu. Pro tuto práci bylo nezbytné mít kvalitní dřevěné kopyto. Toto originální kopyto se bohužel do dnešních dnů nedochovalo a jeho dosti nepřesná napodobenina vyrobená někdy v osmdesátých letech se nachází v soukromém Muzeu Porsche pana Pfeifhofera v rakouském Gmündu.


Replika-1Koncem devadesátých let byl Národním technickým muzeem v německém Mnichově osloven již úspěšný a známý automobilový designer Václav Král, zda by ve svých dílnách podobnou ale přesnou maketu dřeveného kopyta pro toto muzeum nepostavil. Pro Václava Krále to byla samozřejmě výzva, kterou přijal a začal na ní tvrdě pracovat.

Replika-2Bohužel, ani v továrním archivu Porsche se nedochovaly plány, nákresy ani podrobné fotografie onoho kopyta a tak pan Král musel začít úplně z gruntu a podle svých vlastních konstrukčních zkušeností. Nejprve si obstaral množství původních fotografií a pak tvary vozu překreslil na technické výkresy mReplika-3ěřítka 1: 1 Podle nich se poté s velikou důkladností stavěla celá maketa kopyta vozu Porsche 356 A ve skutečné velikosti. Práce to byla náročná a zdlouhavá a původní plány se musely několikrát přepracovat.

Nakonec se celé dílo podařilo a Václav Král se svým jedinečným projektem zařadil mezi konstruktéry a designery automobilů Porsche.

Někteří z účastníků Porsche Classic Festivalu v roce 2004 Replika-4si jistě vzpomenou, že plány vozu Porsche 356 od Václava Krále náš klub vystavoval v Porscheho rodném domě ve Vratislavicích nad Nisou. Nejen za toto jedinečné dílo ale i za celkový odborný pohled na automobily Porsche, byl Václav Král v roce 2004 poctěn čestným členstvím v našem klubu.

Bohužel, 26. října 2005 Václav Král nečekaně zemřel. Přesto zůstane v našich vzpomínkách navždy.


 

 

 

autoprofi banner 468x60