Retro Classics Stuttgart = Porsche, Porsche a zase Porsche - 2. díl.

Jak již jsem se zmínil v 1. díle tohoto povídání, byl jsem ve Stuttgartu překvapen velkým počtem automobilů VW-Porsche 914, neboť v minulých letech jich tam nebylo ani na prsty jedné ruky.

 

Retro-c-02Je vidět, že i skalní přiznivci sportovních vozů Porsche začínají pomalu brát tento v minulosti dosti přehlížený model na milost a díky tomu se o něj začíná velmi silně zvedat zájem. Mnozí poznali, že jeho jízdní vlastnosti s motorem umístěným uprastřed, jsou mnohem lepčí než u klasické 911 a pokud se Porsche 914 doplní silným šestiválcem, tak je hned o dobrou zábavu postaráno. To bylo mimochodem vidět přávě na výstavě Retro Classics Stuttgart 2013. Tolik Porsche 914 / 6 jsme pohromadě ještě neviděl. Dokonce zde měl vlastní expozici i německý klub Porsche 914 / 6, který se na tyto vozy specializuje. U některých vozů bylo evidentní, že prošly přestavbou z klasického čtyřválce na mnohem žádanější šestiválec, ale takový už je trh. Za vaše peníze vám sneseme i zlaté vejce ...

Retro-c-03Retro-c-04Retro-c-05Retro-c-06Retro-c-07Retro-c-08Retro-c-09

Retro-c-10Retro-c-11Na druhou stranu mne silně zklamal stánek automobilky Porsche. Očekával jsem, že v roce oslav 50. výročí modelu Porsche 911, zde bude bombastická expozice připomínající celých padesát let, mnoho zajímavého tiskového i reklamního materiálu, no prostě správná super show. Místo toho zde byly vystaveny různé modely Porsche, asi ci mělo tovární muzeu zrovna u vrat a nějaké zajímavé materiály ani náhodou. Jediné, co připomínalo ono 50. výročí byl nápis nad stánkem a množství nafukovacích balónků pro děti. Prostě jen smutná pouťová atrakce. Bílé Porsche 901 z roku 1963 stálo na místo zlatém podstavci, jen skromě zastrčeno u stánku s "Porsche konfekcí" a celý smutný pocit nedokázal zachránit ani Porsche Classic Club Deutschland, který měl vlastní expozici a také se zaměřil na prezentaci všech klasických modelů. Oslava Porsche 911 tak zůstala silně v pozadí. Že by automobilka opět začala ztrácet o svou historii zájem a směřovala vše jan za honbou zisku nových vozů? Kdo ví ...

Retro-c-12Retro-c-13Retro-c-14Retro-c-15

Retro-c-16Velice zajímavé bylo porovnání aerodynamického závodního vozu Porsche 356 SL Le Mans z roku 1951 a nejnovější studie automobilových designerů značky Marcedes-Benz. Nutno jen obdivovat, jak geniální cit pro tvary měl Porscheho karosářský designer Ervin Komenda již před více jak šedesáty lety, bez počítače, bez aerodynamického tunelu a dalších vymožeností dnešní moderní doby.

Retro-c-17S podivem také je, jak velkým šlágrem se stává v poslední době klasický Volkswagen Transporter T2, provedený v originálních barvách Porsche Service. Ve své době se tyto vozy hojně používaly jak továrnou, tak i různými servisy a závodními teamy a dnes se tato doba pomalinku zase vrací. Několi jich bylo letos k vidění i ve Stuttgartu. Využívali je především obchodníci s náhradními díly na vozy Porsche, pro které to byla velmi dobrá reklamní kulisa ale i nezbytný nástroj na přepravu prodávaných dílů. A že ji bylo opravdu dost. Sortiment dílů byl veliký a co zde člověk nenašel, mohl si objednat se zasláním až domů. Díly byly jak nové nepoužité, tak i již jeté a vymontované z některého likvidovaného vozu. Bohužel ceny i díky stále se zvyšujícímu zájmu rok od roku rostou a tento trend se asi tak brzo nezastaví. Na druhou stranu, je dobré, že se dá sehnat téměř všechno, od drobného těsnění, přes lišty a kliky interiéru, budíky palubky, přední i zadní světla, zrcátky, díly náprav, různá kola až po jednotlivé díly karoserie. nabídka je opravdu široká a nechybí ani nezbytná literatura.

Retro-c-18Retro-c-19Retro-c-20Retro-c-22Retro-c-21Retro-c-23

Retro-c-24Ti, kteří doma ještě žádné Porsche nemají, zde měli možnost nakopit své vysněné auto mimo již výše prezentovaných obchodníků, také přímo od jednotlivých majitelů. Pro takévý "lidový autobazar" zde byla vyhrazena téměř celá jedna hala plus část venkovní plochy a nabýdka byla opravdu široká. Mezi stovkami prodávaných vozů bylo možné vybírat i mezi několika desítkami vozů Porsche, od modelu 356, přes 911 a 914, až k modelům Porsche 924, 944 a 928, které jsou prozatím u renomovaných obchodníků s veterány nezaslouženě přehlíženy. Cany se šlhaly od několika málo tisíc až po stovky u speciálních vozů Porsche 959, nebo modelů z malých akčních sérií. Každý by si tu určitě něco vybral. Zájem byl velký a některé z vozů byly již v sobotu dopoledne prodány. Úplnou kuriozitou byl jediný prodávaný model Porsche 912 (zelené).

 Retro-c-25Retro-c-26Retro-c-27Retro-c-28Retro-c-29Retro-c-30

 Retro-c-34Retro-c-32Retro-c-33Retro-c-31Retro-c-35Retro-c-36

Retro-c-37Retro-c-38Retro-c-39Retro-c-40Retro-c-41Retro-c-42

Retro-c-43Na úplný závěr musí poznamenat, že stále většímu zájmu se v Německu těší kategorie PORSCHE DIESEL. Né, nejdná se o naftové verze modelu Cayene, ale u dnes již historické traktory Porsche. Ještě nedávno je bylo možné vidět po Německu pracovat na polích soukromníčků, ale postupně se tyto zajímavé stroje přesouvají ze statků do garáží sběratelů a fandů značky Porsche. Dokazoval to i neustále plně obsypaný stánek německého klubu Porsche Diesel množstvím zvědavých diváků, kteří hltali nabízené informace, jako by šlo o nějaké vítězné závodní auto třeba z Le Mans. I u nás jsem již zaznamenal určitý počet těchto strojů v rukou sběratelů a tak i Porsche Classic Club ČR se bude v budoucnu tomuto oboru věnovat.

 Pro ty, které tyto informace zaujaly a rádi by se příště do Stuttgartu také vydali, je tady příjemná informace.

Již nyní jsme zabukovali ubytování na příští rok, takže autobusový zájezd do Stuttgartu v březnu 2014 na Retro Classics 2014 bude !!!

Porsche video

WWW.AUTOMOBILOVEDILY24.CZ