Porsche 989: Skutečný předchůdce modelu Panamera

by Super User

Německé automobilka Porsche je většinou brána jako synonymum konzervatismu a jakýkoliv výstup z její komfortní zóny bývá překvapením. Vzpomenout přece můžeme tak dobře známým model 911, jehož aktuální podoba se tolik od prvních generací neliší. Změnily se rozměry a technologie, ale stále v ní vidíte její předchůdce. Jenže pravdou je, že automobilka Porsche patří mezi nejdůležitější automobilové průkopníky.

Porsche se pokroku nebojí

Vzpomeňme jen několik zajímavých věcí, které v Porsche udělali jako první. Jako první automobilka na světě přišla se supersportovním modelem, který měl motor umístěný až za zadní nápravou. Jako první také představili supersport, jež disponoval motorem s přeplňováním. Opomenout nesmíme ani pouštní závody, do kterých Porsche jako úplně první vypustilo sportovní automobil upravený tak, aby zvládl těžké podmínky. Historie této automobilky je až neuvěřitelně hluboká. Některým se možná nelíbí jednotný designový styl, kterého se drží u supersportů, SUV, hybridů i limuzín. Jak ale víme, tak design je velice subjektivní.

Jak vznikl předchůdce modelu Panamera?

V roce 2009 automobilka představila nový automobil, který mnozí označovali za revoluční. Byla na něj stejná reakce, jako když byl poprvé představen vůz Porsche Cayenne. Tímto automobilem byla Panamera a v následujících letech pomohl tento model automobilce dobýt novou část trhu. Jenže samotný nápad postavit rychlou čtyřdveřovou limuzínu vznikl už v roce 1989, kdy vznikl první koncept. V této době se totiž automobilka vezla na úspěšné vlně a mohla se pustit do odvážnějších projektů. Bylo tak schváleno, že se může začít pracovat na nové čtyřdveřovém sedanu, který měl být postaven na základu modelu 928.

Porsche 989 skloubilo historii s novými myšlenkami

Tento projekt převzal do svých rukou Dr. Ulrich Bez. Pod jeho vedením vznikly celkem čtyři prototypy, jež nesly označení 932. Samotný design dostal na starost Harm Lagaay, který se snažil, aby vůz měl stále designovou podobnost s vozem Porsche 911. Určité prvky jeho designu jsme mohli později najít na modelech 993 a 996. Menší revoluce přišla v případě pohonu. Ulrich Bez nechal navrhnout úplně nový motor, který měl být uložen vepředu. Jednalo se o osmiválec s výkonem kolem 300 koní. Motor samozřejmě poháněl zadní kola. 

Konec šéfa projektu způsobil konec výzkumu 

Ani jeden koncept ale nakonec nebyl dotažen do sériové verze. Šéf projektu Ulrich Bez v roce 1991 opustil automobilku Porsche a vývoj čtyřdveřové limuzíny tak dostal velkou ránu. Poslední koncept už byl jen pár kroků od sériové výroby a nepomohl mu ani návrat modelu 911, který navíc doprovázel pokles zájmu o model 928. Automobilka následně provedla několik studií, na základě kterých určila, že vypuštění takové limuzíny není v té době ideální. Vývoj konceptu tak byl zcela pozastaven a projekt byl ukončen.

Čtyřdveřové limuzíny jsme se nakonec dočkali

Na čtyřdveřovou limuzínu jsme si tak museli počkat až do roku 2009, kdy byla konečně představena první generace Panamery. Jedná se o povedený a úspěšný vůz, který navíc v případě další generace automobilka dotáhla téměř k dokonalosti. Při jejím návrhu se inspirovala nejnovější generací modelu 911 a vozem Porsche Macan.

autoprofi banner 468x60