Ćestný člen 1993
Jaroslav Juhan (CZ - GUA - CH) (*13.10.1921 / + 28.9.2011)
Jaroslav Juhan se narodil 13. října 1921 v Praze na Malé Straně. Aktivně se věnoval cyklistice a hokeji a byl pravou rukou svého o sedm let staršího bratra Františka Juhana, známého motocyklového závodníka a posledního předválečného vítěze Zlaté přílby Československa.
Po válce zastupoval Jaroslav Juhan v Praze italské značky Alfa Romeo a Cucciolo. V listopadu 1951 však musel za dramatických okolností emigrovat. Se svým sportovním vozem Fiat 1100 S Mille Miglia po závodníkovi Vaškovi Polákovi, který emigroval o 2 roky dříve, odjel do pohraničí na severu Čech, kde vůz zanechal a pěšky odešel přes hranice do Drážďan a dále do Berlína. Přes Německo a Itálii následně zamířil až do jihoamerické Guatemaly. Tady Jaroslav Juhan zastupoval mimo jiné značky Jaguar a Porsche. Začal také závodit. Už svůj první start s Porsche 356 Super v roce 1952 proměnil v závodě Carrera Pacifico ve vítězství.
V roce 1953 založil Jaroslav Juhan vlastní závodní team nazvaný CAMINO S. Od firmy Porsche koupil dva zánovní závodní automobily Porsche 550 Coupé, se kterými předtím startoval Hans Herrmann v Le Mans a Helmut Glöckler na Avusu. Jeden z prvních závodů ve kterém Juhan s pětsetpadesátkou startoval byl mexický Puebla který s přehledem vyhrál před svým přítelem, jímž byl Huschke von Hanstein na továrním Porsche 550 Spyder.
V devadesátých letech minulého století prošlo Juhanovo Porsche 550 Spyder Coupe u současného majitel v USA dokonalou ranovací a je pro nás nesmírně potěšitelné, že obdrželo i původní závodní kamufláž z Juhanova prvního závodu Carrera Panamericana z roku 1953 se startovním číslem 154. Je vidět, že znalci značky Porsche na Jaroslava Juhana nezapoměli.
Barevné foto: Supercars.net
Na počest první účasti Jaroslava Juhana na závodě Carrara Panamericana v roce 1953 nechal Porsche Classic Club ČR vytvořit u brněnského výtvarníka Jiřího Zoufalého obraz, který měl J.Juhan obdržet k výročí svých 90. nerozenin. Bohužel jsme to nestihli.
V automobilovém závodě Carrera PanAmericana, dlouhém 3000 kilometrů, vyhrá Juhan i nad Chironem, kterého porazil o celou hodinu. V 50. letech úspěšně staroval na mnoha jihoamerických závodech s vozem Porsche 550 Spyder, kde s jedenapůllitrovým vozem zle zatápěl jezdcům na podstatně silnějších vozech. Stal se jezdcem továrního týmu Porsche, za nějž startoval v řadě závodů mistrovství světa prototypů. V roce 1955 dojel na Porsche na celkově 6. místě v závodě 24 hodin Le Mans. Zcela jistě byl naším nejúspěšnějším automobilovým závodníkem poválečné éry, aniž by o tom v Československu kdy padla zmínka.
č. 56 * Carrara Panamericana - 1954 * 4. místo absolutně
..........* 1000 km Buenos Aires - 1954 * 9. místo absolutně
č. 34 * 1000 km Buenos Aires - 1955 * 4. absolutně, 1. ve třidě
č. 62 * 24 h. Le Mans - 1955 * 6. místo absolutně
č. 41 * Sebring 12 h - 1957 * nedojel pro poruchu převod.
Se závody skončil v roce 1958, po nehodě na závodě 24 hodin Le Mans s vozem Ferrari 250 GTO. Nadále však zůstal v automobilovém oboru. Byl blízkým přítelem řady závodníků (Jim Clark, Jochen Rindt), konstruktérů
(Colin Chapman, Ferry Porsche) a manažerů (Huschke von Hahnstein), sám se podílel na řadě projektů, měl velmi blízko jak ke světu formule 1, tak k automobilovému průmyslu od Japonska po Ameriku.
Jaroslav Juhan žil střídavě v Čechách a ve Švýcarsku. Inicioval a sponozoroval plochodrážní závody "Memoriál Franty Juhana" na Markétě, uspořádal rovněž první závody Grand Prix Bohemo na Masarykově okruhu, na nichž se zúčastnili jezdci na historických i nedávno provozovaných vozech F 1.
Jaroslav Juhan byl velkým přítelem našeho klubu a díky tomu i pravidelným účastníkem setkání automobilů Porsche ve Vratislavicích nad Nisou.
Jaroslav Juhan zemřel po krátké nemoci v Ženevě 28.9.2011
Ještě koncem roku 2011 vyšla o devadesátiletém životě Jaroslava Juhana životopisná knize, kterou po mnoha dlouhých debatách s ním sepsal motoristický novinář Jan Králík. Knihu vydalo a pražské nakladatelství Grada a čtenř v ní najde poutavé čtení o neuvěřitelném životě jednoho českého světoběžníka.
Kniha nese název: Jaroslav Juhan - život bez brzd, aneb Můž, který přivedl Porsche na Carreru.