91. Carrera Europenicana 2012 - výlet do Alp - 3.den
V neděli 30.září 2012 nás čekal již třetí, závěrečný den naší klubové dálkové Vzpomínkové jízdy Jaroslava Juhana - 91. Carrera Europenicana. Čekal nás již jen návrat z rakouských Alp zpět do České republiky a domů.
Ti nejvíce nedočkaví vyrazili hned po snídani k domovu, ale většina se ještě trochu pozdržela. V Kaprunu je totiž lákalo k návštěvě místní Oldtimer museum, plné především zajímavých malých lidových automobilů padesátých a šedesátých let.
Pak již nezbývalo než natankovat plnou nádrž a vyrazit na sever do Čech.
Velká část účastníků si ale neodepřela ještě krátkou zastávku v nedalekém Zell am See, kde se hned na okraji města nachází statek rodiny Porsche, kde je přímo na zahradě umístěna jejich rodinná hrobka. Jsou zde pohřbeni všichni tři muži s příjmením Porsche, kteří se zasloužili o nesmrtelný úspěch stejnojmenných sportovních automobilů. Nejprve je to geniální automobilový konstruktér 20.století a vratislavický rodák - Ferdinand Porsche (3.9.1875 - 30.1.1951). Druhým je tvůrce prvních sportovních vozů Porsche, modelu Porsche 356 - Ferdinand Anton Ernst Porsche, přezdívaný Ferry ((19.9.1909 – 27.3.1998) a třetím je od letošního roku tvůrce nesmrtelných tvarů vozu Porsche 911, designer Ferdinand Alexander „Butzi" Porsche (11.12.1935 - 5.4.2012).
Po krátké pietní zastávce na pozemcích rodiny Porsche, se již opravdu všichni vydali na téměř dvěstěpadesátikilometrovou cestu směr Linz. Zde právě probíhala mimořádná výstava o celkové historii značky Porsche, od prvních tvůrčích výtvorů Ferdinanda Porsche před více jak 110 lety až po současnost. Výstava pořádaná v bývalé Tabákové továrně nesla název: Porsche Design Mythos Inovation byla složena z jedinečných exponátů vypůjčených nejen z továrního muzea Porsche, ale především od mnoha soukromých sběratel, které se běžně nevidí.
Spatřit například společně hned tři hybridní automobily Lohner - Porsche je světový unikát. Podobně je tomu u vozů Austro Daimler, které ze své soukromé sbírky zapůjčil vnuk Ferdinanda Porsche, Ernst Piëch. Konstrukce Ferdinanda Porsche zde představovala i kopie lidového vozu NSU z roku 1933 (předchůdce pozdějšího Brouka), zapůjčená z wolfsburgského Autostadu. Tovární muzeum Audi a muzeum Horch zapůjčily šestnáctiválcové závodní vozy Auto Union a soukromý sběratel zde vystavil jedinečný podvozek válečného Brouka v provedený 4x4.
Konstrukci prvního sportovního vozu Porsche zde zastupoval první "sériový" model Porsche 356 Cabriolet s hliníkovou karoserií postavenou v první šedesátikusové sérii ještě v rakouském Gmündu. Vozidlo bylo zapůjčeno z továrního muzea Porsche. Naopak soukromé muzeum pana Pfeifhofera v Gmündu sem zapůjčilo vyklepávací kopyto pro hliníkovou karoserii závodního automobilu Cisitalia.
Sedmdesátá a pozdější léta výroby automobilů porsche zde zastupovaly takové unikáty, jako například jeden ze dvou prototypů vozu VW-Porsche 914 s jedinečným osmiválcovým motorem. Tento vůz používal sám Ferry Porsche a dnes jej vlastní tovární muzeum ve Stuttgartu, podobně jako bíloperleťový prototyp vozu Porsche 911 Speedster z konce osmdesátých let.
Mezi několika vystavenými závodními vozy Porsche mne zaujaly dva ze soukromých sbírek, které v šedesátých letech řídil jezdec Gerhard Mitter. Tento ve své době úspěšný jezdec i ve Formuli 1 se narodil v roce 1935 v Krásné Lípě v Čechách a prožil zde prvních 10 let svého života, než byla jeho rodina po válce deportována do Německa. Jednalo se o osmiválcové vozy Porsche 906-8 a Porsche 910-8.
Samozřejmě, že zde namohla chybět nejslavnější závodní legenda značky Porsche, model Porsche 917, tentokrát od jednoho rakouského majitele ze Zell am See. Tovární muzeum Porsche sem přivezlo pouze dvanáctiválcový 4,5 litrový motor z Porsche 917, který v roce 1969 dával výkon až 560 koní.
Celková kolekce představených vozů byla na výstavě Porsche Design Mythos Inovation vskutku jedinečná a byl to mimořádný a neopakovatelný závěr celého našeho prodlouženého víkendu, který jsme společně s dalšími přáteli vozů Porsche prožili.
Celkem jsme za tři dny ujeli v průměru 1500 kilometrů a dostali se s našimi vozy Porsche až do výšky 2571 metrů nad mořem. Kvalita klasických automobilů Porsche se prokázala tím, že žádný z 28 vozů neměl žádnou poruchu a všichni se dostali domů bez větších problémů, které jim v neděli v podvečer znepříjemňovaly maximálně jen dlouhé kolony vracejících se chalupářů domů.
Ohlasy na akci byly veskrze příznivé a proto již pomalu začínáme přemýšlet, kam zase vyrazíme ve dnech 28.a 29.září 2013.
Kompletní soubor mnou pořízených fotografií najdete ve FOTOGALERII.
Veškeré náklady na přípravu celé této akce byly financovány z nastřádaných klubových peněz, získaných většinou jen ze startovného Ferdinand Porsche Festivalu, neboť členské klubové příspěvky nevybíráme.
Pokud se vám akce skutečně líbila a máte chuť podpořit třeba i další naši činnost v roce 2013, můžete zaslat svůj dobrovolný příspěvek na účet našeho klubu: 2031496001 / 5500
Rozhodně nebude zneužit na jiné účely a již předem za takovouto podporu díky.