Blíží se konec sportovních vozů Porsche?

Je skutečným sportovním vozem Porsche také model Cayenne nebo Panamera?

V mysli celého motoristického národa je značka Porsche od svého vzniku před více jak šedesáti lety neoddělitelně spjata se sportovními automobily. Tento světový fenomén se ale začíná pomalu hroutit.

Ačkoli v posledních leporsche-panamera-cayenne-assembly-linetech tabulková výroba i prodej automobilů Porsche po celém světě enormě stoupá, přesto se automobilka Porsche dostala do velikých problémů, které za ni nakonec vyřešil koncern Volkswagen.

Generální ředitel Porsche Inter Auto CZ, pan Josef Roider se sice celý loňský rok 2010 byl udatporsche_centrum_praha_ně do prsou, jaké že to mají rekordní prodeje automobilů Porsche v České republice. Skalním příznivcům značky Porsche se ale při těchto výrocích zračily ve tvářích chmury. Podle oficiální tiskové zprávy je uváděno, že PIC CZ prodalo v České republice za období prvních deseti měsíců roku 2010 celkově 253 automobilů této slavné stuttgartské značky, což je téměř dvojnásobný nárůst z minulých let.

Podíváme-li se ale podrobněji na tato čísla, tak s úžasem zjistíme, že 147 prodaných Porsche_Panameravozů Porsche byl velký model SUV, typ Cayenne, který byl ještě před nedávnem v České republice při prodeji deklarován jako „nákladní automobil“ s dělící přepážkou pro odpočet DPH. Dalších 70 vozů Porsche byl rádoby sportovní, ale víceméně rodinný luxusní čtyřsedadlový hatchback, typ Panamera. No a pak již zbývá jenom „ubohý součet“ 36 prodaných automobilů se skutečně sportovním duchem značky Porsche. Oněch 36 vozů se následně dělí mezi modely Porsche Boxster (3 prodané vozy), Porsche Cayman (4 prodané vozy) a Porsche 911 Carrera ve všech verzích ( 28 prodaných vozů a Porsche Carrara GT (1 prodaný exemplář).

dm_ferrari_360_porsche_911_drivingKdyž tedy opravdu pozorně porovnáme výsledky prodeje automobilů Porsche v ČR, tak současný zájem o skutečně sportovní automobily Porsche není nijak růžový. Vždyť ryze sportovních automobilů Ferrari se za stejné roční období prodalo v České republice 55 kusů !!! To skutečně nemůže nikdo tvrdit, že by zájem o sportovní automobily opadával. A situace se bude i nadále zhoršovat.

Co nevidět vyjede od Porsche další, menší SUV. Tak, jako je Cayenne na2010-Audi-Q5-3 stejné bázi s VW Tuareg, měl by být nový Porsche Cajun technicky shodný s dalším koncernovým vozem, s Audi Q5. Údajně to bude nejlevnější nabízený model Porsche na trhu. Již několik měsíců se také proslýchají vzájemné námluvy značek Porsche a Bentley ve společném koncernu VW. Předpoklad je, že z Porsche Panamera se časem vyvine nejluxusnější sedan značky, ale z úst vedoucích pracovníků firmy Porsche padly i názory o vývoji vozů kombi nebo van. Kam skutečně směřuje automobilka Porsche?

porsche-carrera-gt-tankJak to tak vypadá, tak do několika let se asi v zájmu neustále se zvyšujících zisků firmy Porsche, začne pod touto ochrannou značkou vyrábět cokoli. Můžeme očekávat, že pro největší prodejní trhy, kterými jsou stále USA ale přichází i Čína, Rusko a možná i Indie, se začnou nabízet obdobné modely Porsche, jako má dnes Volkswagen, Škoda nebo Seat. Ty však již s tradicí ryze sportovních automobilů Porsche nebudou mít opravdu nic společného. Porsche_Pickup_Truck_5Díky tomuto novému trendu už na výrobu skutečně pravých sportovních vozů Porsche nebudou ve Stuttgartu a ani v jejich současných filiálkách dostatečné kapacity a výroba se začne stěhovat jinam. No ale co, na druhou stranu se může úplně klidně stát, že právě díky společnému soužití v koncernu VW se jednou právě ony sportovní automobily Porsche budou kompletovat ve škodovkou nevyužitých Kvasinkách či Vrchlabí. Bude to ale ještě „to pravé sportovní PORSCHE“ které máme nesmazatelně zapsáno ve svém srdci ?

Smutný to konec jedné klasiky ...

 

 

Porsche video

WWW.AUTOMOBILOVEDILY24.CZ