Čtyřdveřové Porsche bylo již před 40ti lety.

by Super User
Zobrazeno: 7520

V současnosti se po celém světě představuje aktuální modelová novinka, čtyřdveřový vůz Porsche Panamera. Jde o úplně nový trend rodinných automobilů této legendární značky, které po dlouhá léta nesla punc výhradně jen rychlých sportovních automobilů. Jak se ale po pravdě říká, vše již tu jednou bylo, a tak tomu je i u čtyřdveřového vozu Porsche 911 .....

911-4door-02.jpg_mUž na počátku sériové výroby automobilů Porsche, ještě u modelu 356, se hledaly další karosářské varianty, které by mohly obohatit nabídku vozů Coupé a Cabriolet. Z iniciativy Ferryho Porsche byla zvažována dokonce i čtyřdveřová karoserie tohoto prvního modelu, ale k její realizaci nakonec nedošlo ani ve fázi prototypu.

911-4door-03.jpg_mObdobně tomu bylo i s následujícím modelem, Porsche 911. Zde byly v roce 1969 postaveny dokonce dva různé čtyřdveřové prototypy. Jejich design ale neodpovídal představám vedení a další vývoj byl proto zastaven. Vyrobené prototypy byly pravděpodobně sešrotovány, nebo jejich komponenty použity pro jiné vývojové účely.

911-4door-04.jpg_mJinak tomu bylo v USA. Americký prodejce vozů Porsche ze San Antonia v Texasu, William Dick, snil o čtyřdveřovém sportovním voze Porsche. Proto začal takovou stavbu automobilu připravovat již na počátku roku 1967. Návrh čtyřdveřové karoserie Porsche 911 vypracoval věhlasný americký designer, Chuck Pelly. Výroba vozu byla svěřena firmě Troutmann & Barnes. Californská firma T&B byla po celém americkém jihu známá, jako úspěšný výrobce závodních automobilů a tak pro ni stavba civilního sportovního vozu, navíc s použitím většiny továrních dílů Porsche, byla hračka. Navíc, když účet na stavbu tohoto vozu nebyl nikterak omezen.

911-4door-05.jpg_mBěhem pár měsíců bylo jedno nové Porsche 911 S rozřezáno, prodlouženo o 53 cm a znovu zkompletováno s použitím čtyř dveří. Zajímavé je, že i druhý pár dveří je jen po mírné úpravě použit z vozu Porsche 911. Dveře jsou jen s opačným zavěšením na voze – proti jízdě, aby se tím dosáhlo dostatek prostoru k pohodlnému nastupování na přední i zadní sedadla. Celkový sportovní vzhled vozu ale takto neruší žádné cizí díly a při prvním pohledu má divák dojem, jako by tam ony zadní dveře byly odjakživa.

911-4door-06.jpg_mKoncem roku bylo čtyřdveřové Porsche 911 S hotové a William Dick jej věnoval jako vánoční dar své ženě. V následujícím roce bylo toto lahvově zelené Porsche vystaveno v Dickově prodejně s nadějí, že se najdou další zájemci a obchodník tak přesvědčí automobilku k sériové výrobě. Velký 911-4door-07.jpg_mzájem ale nebyl. Všichni tehdy chtěli Porsche jen s původní dvoudveřovou sportovní karoserií coupé nebo cabriolet. W. Dick své čtyřdveřové Porsche ještě několik let používal k reklamním účelům a pak jej koncem sedmdesátých let prodal. Nový majitel vůz kompletně zrenovoval a po americkém stylu také vylepšil. Vůz dostal nová kožená sedadla s hlavovými opěrkami a upraven byl i interiér. Přibyly bezpečnostní pásy a karoserie doznala nový, hnědý lak. Plechové disky byly nahrazeny litými koly Fuchs.

911-4door-08.jpg_mObčas se tento netradiční „jezevčí“ automobil objeví na výstavách historických vozidel v Jižní Californii. Nebýt nového modelu Porsche Panamera, tak by se na něj asi úplně zapomnělo.

 

 

WWW.AUTOMOBILOVEDILY24.CZ

autoprofi banner 468x60