Porsche muzeum Stuttgart - 2.díl (Ferry, 911, 917 ...)

by Super User
Zobrazeno: 8566

Ačkoli zakladatelem a otcem značky sportovních automobilů Porsche je především vratislavický rodák, profesor Dr.ing.h.c. Ferdinand Porsche, který dal automobilce i své celé jméno, tak právě jeho syn Ferry Porsche proslavil značku Porsche dodnes legendárním modelem Porsche 911. Touto skutečností hovoří i nové tovární muzeum Porsche ve Stuttgartu - Zuffenhausenu.

Nejstarší vystavenou rádoby devětsetjedenáckou je Typ 754 z roku 1959 !!! Tedy plných pět let před oficiálním uvedením prvního modelu Porsche 901 a následně 911. Tento vystavený prototyp ještě výrazně pochází z původní 356. Vůz má ještě čtyřválcový motor objemu 1966 ccm s výkonem 130 PS a i některé tvary karoserie připomínají tehdy vyráběný model Porsche 356. Pak již pokračovala řada klasických 911 s šestiválcovým motorem a karoseriemi Coupé, Targa i Cabrio.

Dalším velmi zajímavým prototypem Porsche 911 S je vystavený Typ 915 z roku 1970. Všimněte si u tohoto vozu mimořádně prodlouženého rozvoru, kdy u Porsche začali poprvé uvažovat o výrobě ého čtyřmístného sportovního automobilu. Nakonec k sériové výrobě nedošlo a ještě dlouhá léta zůstalo u provedení 2 + 2 se zadními víceméně nouzovými sedadly.

 

 

 

Návštěvník v muzeu najde samozřejmě i legendární klasiku, jako je civilní, ale dravé  Porsche 911 Carrera RS 2,7 a od něho odvozená závodní verze Porsche 911 Carrera RSR (obě z roku 1973). Nemůže samozřejmě chybět ani ikona osmdesátých let, tehdy absolutní supersport pro běžný provoz, Porsche 959 Coupé...

 

 

 

 

Od této civilní 959 jsou pak odvozeny i čistě závodní automobily které vítězily na mnoha soutěžích i okruzích, jako je rychostní  Porsche 961, soutěžní Porsche 959 (Dakar) nebo třeba Porsche 935 Coupé, připravené tehdy na 24 hodin Le Mans.

Největší závodní legendou automobilky Porsche ale staly dvanáctivcálcové modely Porsche 917 vyráběné počátkem sedmdesátých let. Tyto čistě závodní speciály konstruované v několika variantách s výkonem 370 a 1024 PS dobyly mnoho světových vavřínů na bezpočtu závodních okruhů. Ve své době Porsche 917 téměř vymazala ze startovní listiny konkurenční značku Ferrari a Ford GT40.

 

 

 

 

Porsche ale měl ve své historii i jiné závodní vozy než model 917. Velice úspěšný byl například i Typ 908, opět v několika uzavřených i otevřených variantách. Porsche 908 mělo již v roce 1969 celou svou karoserii z pryskyřice, aby byla co nejvíce snížena hmotnost závodního vozu. Dokazuje to v muzeu zavěšená karoserie z vozu Porsche 908, kde si můžete její váhu přímo na vlastní oči ověřit.

 

 

 

 

Díky vyzkoušeným konstrukcím na závodních vozech pak vznikají i špičkové civilní supersporty, kterými se firma Porsche řadí mezi výrobce nejrychlejších automobilů pro běžný provoz. Do této kategorie patří napříkald již v sérii vyráběné Porsche Carrera GT, nebo prototyp Porsche 911GTI Straßenversion ...

 

 

 

 

Absolutním kontrastem k superrychlým sportovním a závodním automobilům Porsche je v továrním muzeu k vidění i projekt Porsche - Diesel z konce padesátých let. Tehdy úspěšně rozvíjející se automobilka začala koketovat s výrobou užitkových traktorů, kterou však v šedesátých letech šťastně opustila.

Celkově tovární muzeum Porsche nabízí návštěvníkům téměř 80 automobilů za své historie. V prostorném a vzdušném muzeu kralují pouze dvě barvy, bílá a černá. Takto stroze také muzeum působí v konečném pohledu. Na dokreslení dokonalé atmosféry muzea mi zde chyběly dobové fotogafie, plakáty ze závodů, kterých vozy Porsche jely nespočet, a také další zajímavé a nezbytné doplňky k vystaveným vozidlům, které dělají to pravé muzeum tím skutečným stánkem dějin. Tady, ve značně sterilním prostředí připomínající spíše operační sál mi tato atmosféra muzea bohužel chyběla.

Otevírací doba Porsche Muzeum

Úterý do neděle * 9:00 hod. do 6:00 hod.
Vstupenky lze zakoupit do 5:00 hod.
Zavřeno v pondělí

Vstupné / cena
Dospělý: 8 Eur
Snížená cena: 4 eur
Děti do 14 let mají vstup volný v doprovodu dospělého.

 

WWW.AUTOMOBILOVEDILY24.CZ

autoprofi banner 468x60