Porsche muzeum Stuttgart - 1.díl ( Ferdinand a 356 )

Na 58. výročí úmrtí zakladatele značky Porsche, profesora Dr.ing.h.c. Ferdinanda Porsche, bylo 31. ledna 2009 pro veřejnost slavnostně otevřeno nové moderní tovární muzeum automobilky Porsche. Umístěno je na Porsche náměstí, přímo v srdci obce Zuffenhausen na okraji města Stuttgart, kde se již přes 50 let stále více rozrůstá automobilka Porsche.

Už z venku hlásá samotná avangardně pojatá budova muzea, že tady peníze přímo kapou ze zdí ...  Dole po vstupu do budovy uvítá každého návštěvníka několik pokladen, kde za přiměřená €ura získá příchozí nejen nezbytnou vstupenku (staré muzeum mělo vstup zdarma), ale i sluchátka na patřičný komentář k jednotlivým exponátům. Bohužel, česky na vás u Porsche ve Stuttgartu nikdo nepromluví. Za pokladnami je malý bufet s proskelnou stěnou, kde můžete vidět část depozitáře muzea s několika vozy, která se již do horní expozice nevešla.

Poté již návštěvník vyjede po dlouhém eskalátoru jako v metru do patra budovy. První, co v hale budovy spatří je nově postavená hliníková maketa karoserie, kdysi prvního závodního Porsche Typ 64 z roku 1939. Tento vůz byl ve třech exemplářích zkonstruován pro závod Berlín - Řím, ale vzhledem k vypuknutí války se nikdy žádného závodu nezúčastnil. Čtyřválcový vzduchem chlazený motor o výkonu 33 koní měl objem 1131 ccm a dával vozu rychlost až 140 km/h.

Dalším zajímavým historickým exponátem je řez kolem s elektromotorem v náboji, které Ferdinand Porsche konstruoval v letech 1900 - 1902 u vídeńské firmy Jakob Lohner pod názvem Lohner - Porsche. Tato jedinečná konstrukce byla nedoceněna jen proto, že tehdy ještě neuměli vyrobit lehké akumulátory pro tyto konstruvané elektromobily. Dnes se k této variantě automobilky po více jak 100 letech opět vrací.

 

 

 

Ještě několik dalších vozidel znázorňuje geniální konstrukce zakladatel značky, profesora Dr.Ing.h.c. Ferdinanda Porsche. Je jím především úspěšný závodní automobil Austro - Daimler nazývaný také Saša po českém jezdci Alexandru Kolowratovi. Dále je to závodní dvoulitrový Mercedes-Benz z roku 1924, mimochodem zapůjčený z nedalekého továrního muzea firmy Daimler-Benz a pak samozřejmě legendární Volkswagen 1200 (Brouk), který v prvních letech automobilky Porsche zajistil nezbytné finance z provize výroby. Společnými znaky s Broukem proslul i závodní automobil Porsche Typ 360 Cisitalia z roku 1947.

 

 

 

 

Pak již je řada vozidel poznamenána především konstrukční rukou Ferdinandova syna, Ferryho. Jedná se o první civilní sportovní vozy porscheho řady 356, počínající roadsterem No.1 a pokračující prvním coupé model Ferdinand a následné další typy Porsche 356 A, B i C.  Celá řada 356 je pak zakončené mnoha závodními verzemi, jako bylo aerodinamicky karosované Coupé 356 pro Le Mans, Porsche 550 Spyder, Porsche 718 RS 60 Spyder a  356 B 2000 GS/GT nebo 356 B Porsche Carrera GTL -Abarth. Celá řada pak je zakončena ryzími formulemi Typu 718/2 Formule 2 nebo skutečnou Formulí 1 - Typem 804 z roku 1962.

 

 

 

Porsche video

WWW.AUTOMOBILOVEDILY24.CZ