91. Carrera Europenicana 2012 - výlet do Alp - 3.den

by Super User

V neděli 30.září 2012 nás čekal již třetí, závěrečný den naší klubové dálkové Vzpomínkové jízdy Jaroslava Juhana - 91. Carrera Europenicana.  Čekal nás již  jen návrat z rakouských Alp zpět do České republiky a domů.

91 Carrera 70Ti nejvíce nedočkaví vyrazili hned po snídani k domovu, ale většina se ještě trochu pozdržela. V Kaprunu je totiž lákalo k návštěvě místní Oldtimer museum, plné především zajímavých malých lidových automobilů padesátých a šedesátých let.

Pak již nezbývalo než natankovat plnou nádrž a vyrazit na sever do Čech.

91 Carrera 71Velká část účastníků si ale neodepřela ještě krátkou zastávku v nedalekém Zell am See, kde se hned na okraji města nachází statek rodiny Porsche, kde je přímo na zahradě umístěna jejich rodinná hrobka. Jsou zde pohřbeni všichni tři muži s příjmením Porsche, kteří se zasloužili o nesmrtelný úspěch stejnojmenných sportovních automobilů. Nejprve je to geniální automobilový konstruktér 20.století a vratislavický rodák - Ferdinand Porsche (3.9.1875 - 30.1.1951). Druhým je tvůrce prvních sportovních vozů Porsche, modelu Porsche 356 - Ferdinand Anton Ernst Porsche, přezdívaný Ferry ((19.9.1909 – 27.3.1998) a třetím je od letošního roku tvůrce nesmrtelných tvarů vozu Porsche 911, designer Ferdinand Alexander „Butzi" Porsche (11.12.1935 - 5.4.2012). 

91 Carrera 7291 Carrera 7391 Carrera 7491 Carrera 7591 Carrera 76

91 Carrera 77Po krátké pietní zastávce na pozemcích rodiny Porsche, se již opravdu všichni vydali na téměř dvěstěpadesátikilometrovou cestu směr Linz. Zde právě probíhala mimořádná výstava o celkové historii značky Porsche, od prvních tvůrčích výtvorů Ferdinanda Porsche před více jak 110 lety až po současnost. Výstava pořádaná v bývalé Tabákové továrně nesla název: Porsche Design Mythos Inovation byla složena z jedinečných exponátů vypůjčených nejen z továrního muzea Porsche, ale především od mnoha soukromých sběratel, které se běžně nevidí.

91 Carrera 7991 Carrera 8191 Carrera 8091 Carrera 7891 Carrera 83

Spatřit například společně hned tři hybridní automobily Lohner - Porsche je světový unikát. Podobně je tomu u vozů Austro Daimler, které ze své soukromé sbírky zapůjčil vnuk Ferdinanda Porsche, Ernst Piëch. Konstrukce Ferdinanda Porsche zde představovala i kopie lidového vozu NSU z roku 1933 (předchůdce pozdějšího Brouka), zapůjčená z wolfsburgského Autostadu. Tovární muzeum Audi a muzeum Horch zapůjčily šestnáctiválcové závodní vozy Auto Union a soukromý sběratel zde vystavil jedinečný podvozek válečného Brouka v provedený 4x4.
91 Carrera 8291 Carrera 8491 Carrera 8591 Carrera 8691 Carrera 87

91 Carrera 8991 Carrera 88Konstrukci prvního sportovního vozu Porsche zde zastupoval první "sériový" model Porsche 356 Cabriolet s hliníkovou karoserií postavenou v první šedesátikusové sérii ještě v rakouském Gmündu. Vozidlo bylo zapůjčeno z továrního muzea Porsche. Naopak soukromé muzeum pana Pfeifhofera v Gmündu sem zapůjčilo vyklepávací kopyto pro hliníkovou karoserii závodního automobilu Cisitalia.

91 Carrera 90Sedmdesátá a pozdější léta výroby automobilů porsche zde zastupovaly takové unikáty, jako například jeden ze dvou prototypů vozu VW-Porsche 914 s jedinečným osmiválcovým motorem. Tento vůz používal sám Ferry Porsche a dnes jej vlastní tovární muzeum ve Stuttgartu, podobně jako bíloperleťový prototyp vozu Porsche 911 Speedster z konce osmdesátých let.

91 Carrera 9291 Carrera 91Mezi několika vystavenými závodními vozy Porsche mne zaujaly dva ze soukromých sbírek, které v šedesátých letech řídil jezdec Gerhard Mitter. Tento ve své době úspěšný jezdec i ve Formuli 1 se narodil v roce 1935 v Krásné Lípě v Čechách a prožil zde prvních 10 let svého života, než byla jeho rodina po válce deportována do Německa. Jednalo se o osmiválcové vozy  Porsche 906-8 a Porsche 910-8.

91 Carrera 9391 Carrera 94Samozřejmě, že zde namohla chybět nejslavnější závodní legenda značky Porsche, model Porsche 917, tentokrát od jednoho rakouského majitele ze Zell am See. Tovární muzeum Porsche sem přivezlo pouze dvanáctiválcový 4,5 litrový motor z Porsche 917, který v roce 1969 dával91 Carrera 95 výkon až 560 koní.

Celková kolekce představených vozů byla na výstavě Porsche Design Mythos Inovation vskutku jedinečná a byl to mimořádný a neopakovatelný závěr celého našeho prodlouženého víkendu, který jsme společně s dalšími přáteli vozů Porsche prožili.

Logo rallyeCelkem jsme za tři dny ujeli v průměru 1500 kilometrů a dostali se s našimi vozy Porsche až do výšky 2571 metrů nad mořem. Kvalita klasických automobilů Porsche se prokázala tím, že žádný z 28 vozů neměl žádnou poruchu a všichni se dostali domů bez větších problémů, které jim v neděli v podvečer znepříjemňovaly maximálně jen dlouhé kolony vracejících se chalupářů domů.

Ohlasy na akci byly veskrze příznivé a proto již pomalu začínáme přemýšlet, kam zase vyrazíme ve dnech 28.a 29.září 2013.

Kompletní soubor mnou pořízených fotografií najdete ve FOTOGALERII.


Veškeré náklady na přípravu celé této akce byly financovány z nastřádaných klubových peněz, získaných většinou jen ze startovného Ferdinand Porsche Festivalu, neboť členské klubové příspěvky nevybíráme.

Pokud se vám akce skutečně líbila a máte chuť podpořit třeba i další naši činnost v roce 2013, můžete zaslat svůj dobrovolný příspěvek na účet našeho klubu: 2031496001 / 5500

Rozhodně nebude zneužit na jiné účely a již předem za takovouto podporu díky.

autoprofi banner 468x60