Porsche byl nacista, jeho památník nechceme, zlobí se lidé z Vratislavic .

by Super User

Památník Ferdinanda Porsche i uvítací cedule při vjezdu do obce Vratislavice nad Nisou, které připomínají rodiště tohoto geniálního automobilového konstruktéra, jsou stále trnem v oku některých vratislavických "rádoby" aktivistů, kteří se snaží na bezvýznamných banalitách zviditelnit. Bohužel takto svým jednáním víceméně nahrávají německému šovinismu, který si nechce přiznat, že Ferdinand Porsche pochází z Čech.

VratislaviceObec Vratislavice nad Nisou u Liberce by měla být hrdá na to, že se v ní narodil člověk, který se svými konstrukčními činy zasloužil o absolutní motorizaci celého světa. Vždyť jeho lidový automobil Volkswagen Brouk byl vyroben v počtu 21 529 464 kusů a vyráběl se na všech obydlených kontinentech světa. Toho nedosáhl žádný jiný automobilový konstruktér. Že v době Hitlerovi nadvlády pracoval na vojenských projektech, bylo jen následkem požadavků tehdejšího režimu, ve kterém musel žít. Podobné výrobní programy měly i významné závody tehdejšího Československa, jako plzeňská Škoda, Poldi Kladno a jiné a o tom se mlčí. Proč se nezatracuje automobilka Škoda v Mladé Boleslavi, když v ní Pamatnik 03Porsche za války realizoval projekt těžkého tahače děl Škoda - RSO Typ Porsche 175? Do nedávné rekonstrukce mladoboleslavského továrního muzea Škoda se postavou Ferdinanda Porsche u válečného tahače RSO pyšnili na fotografii v nadživotní velikosti.

A že v Porscheho továrnách pracovali během války zajatci? Kdo jiný tam měl pracovat, když rakouští a němečtí muži byli odveleni na frontu? Ruské gulagy byly zase plné německých válečných zajatců a nebyly to žádné lázně? Řády a tituly se dávají v každém režimu jen proto, aby si „vládce" zavázal úspěšné osobnosti. Vždyť i Karel Gott byl v minulosti poctěn titulem Národní umělec režimem, ve kterém žil.

Pamatnik 04Je smutné, když se z celkové historie vytahují jen některé dobové útržky, které se někomu hodí a zapomíná se na celkový běh dějin a kompletní historický význam. Právě Ferdinand Porsche se v očích některých osob asi zdá silně kontroverzní osobností, ale z pohledu motoristického světa jde o neuvěřitelně schopného automobilového konstruktéra, kterého za jeho padesátiletou konstrukční činnost ocenil svět v roce 2000 titulem Geniální automobilový konstruktér 20. století.

Pamatnik 05Vratislavice nad Nisou by měli ještě mnohem více využít té skutečnosti, že Porsche je místní rodák, aby se tak dostaly do širokého povědomí světové turistiky. Být to v Americe, tak se z Vratislavic stane poutní místo všech motoristických fandů, kteří by přijížděli v milionech. Dokladem je to, že před časem se na rodiště Porsche přijela podívat skupina 60 starých vozů Prosche až ze Švédska. Letos v červnu se do Vratislavic n/N, jen za historií Ferdinanda Porsche chystá konvoj osmdesátí historických automobilů VW Brouk až z Holandska. No a na tradiční oslavu narozenin Ferdinanda Porsche, které pořádá Porsche Classic Clube ČR, každoročně do Vratislavicích n/N přijíždí až 150 majitelů automobilů Porsche z celé republiky.  Nikdo z nich není vyznavačem historie nacismu, ale jen motoristických fandů, kteří oceňují Porscheho dílo.

Pamatnik 06Bohužel tyto hloupé místní šarvátky jenom nahrávají Německu, které si chce Ferdinanda Porsche přivlastnit pouze a jenom pro sebe. Ve velice málo tiskových materiálech psaných německy se čtenář dozví, že Ferdinand Porsche je původem z Čech, z Vratislavic n/N. Německé materiály většinou uvádějí německý název Maffersdorf, který však již téměř sedmdesát let na mapách neexistuje.

Pamatnik 07Je to evidentní úmysl autorů a podobně k tomu přihlíží i automobilka Porsche. V továrním muzeu Porsche, ve Stuttgartu, začíná životopis Ferdinanda Porsche , vyvěšený na zdi, až rokem 1893, kdy přišel z Vratislavic n/N do Vídně. Přitom hned vedle je podobný životopis jeho syna Ferryho, který již ale začíná logicky jeho narozením. Ferry se ale narodil v rakouském Wiener Neustadt.

Pamatnik 08Podobně je tomu i s Porscheho rodným domem ve Vratislavich. Dlouhá léta, po která byl tento dům nabízen automobilce Porsche, nejevil nikdo z Německa zájem. Až nedávno, kdy se začaly rýsovat plány, že by nemovitost koupil český podnikatel, který by zde zřídil soukromé muzeum Porsche, byl najednou tento dům urychleně odkoupen prostřednictvím automobilky Škoda pro koncern Volkswagen. Je tomu ale již dva roky a nic se neděje. Ve Wolfsburgu, sídle koncernu VW si s využitím tohoto domu zjevně nevědí rady a automobilka Škoda na dotazy mlčí. Jó, to kdyby stál podobný dům v Německu, to by bylo slávy a investic. On ale stojí v Čechách, a tak pomalu zchátrá a nenápadně se čeká, až se rozpadne a motoristický svět na české kořeny zapomene.

Jsem toho názoru, že všichni občané Vratislavic nad Nisou by měli mít eminentní zájem o podstatné zviditelnění zdejšího rodáka Ferdinanda Porsche. Vždyť právě vzkvétající cestovní ruch za touto mimořádnou motoristickou osobností jim může přinést do budoucna rozkvět celé obce, práci, peníze a mezinárodní věhlas. Jinak za pár let po Vratislavicích nad Nisou neštěkne ani pes.

V deníku Dnes vyšel 11.4.2013 na toto článek, který si můžete přečíst ZDE.