Porsche se vrací do karosárny Karmann

by Super User

Německá karosárna Karmann v Osnabrücku se proslavila především výrobou sportovních automobilů VW Karmann Ghia, ale vyráběla i karoserie pro automobilku Porsche.

Karmann porsche 04Karosárna Karmann byla založena již v roce 1874. Nejprve vyráběla kočáry ale velmi brzy po vzniku automobilů se začala věnovat výrobě automobilových karoserií. Spolupracovala s mnoha úspěšnými automobilkami, jako byl Adler, Ford, Hanomag, Opel a mnohé další, což ji vydrželo až do války. Spolupráce s novou automobilkou Volkswagenem začala v roce 1949, kdy začaly v Osnabrücku vyrábět čtyřsedadlový kabriolet VW Brouk. O šest let později začala výroba již zmiňovaného modelu VW Karmann Ghia. Karosárna se proslavila výrobu kvalitních otevřených karoserií a tak současně vyráběla kabriolety i pro automobilky DKW,  Ford, Hanomag, Alfa Romeo, nebo BMW. V té době byl Karmann největším výrobcem kabrioletů na světě.

Karmann porsche 02 V roce 1961 požádala automobilka Porsche karosárnu Karmann o spolupráci a v Osnabrücku se začaly vyrábět automobily Porsche 356 B Cabriolet a B Coupé Hardtop. Model Hardtop měl na karoserii kabrio přivařenou pevnou střechou, která se vyznačovala větším prostorem nad zadními sedadly oproti klasickému Coupé. Výroba modelu 356 trvala až do roku 1965, kdy jej nahradil nový čtyřválcový model Porsche 912. Těch bylo do roku 1971 vyrobeno 21.778 kusů. 

Karmann porsche 01Karmann porsche 06

Karmann porsche 03

Od roku 1969 se pak u Karmanna vyráběl i společný model konstruovaný s Volkswagenem, typ VW-Porsche 914, jehož výroba byla ukončena v roce 1975. Těchto karoserií bylo vyrobeno bezmála 120.000 kusů. Poté již ale byla spolupráce s automobilkou Porsche na dlouhých čtyřicet let přerušena, neboť výrobní kapacity plně obsadil VW Golf kabriolet a VW Scirroco první i druhé generace. K tomu přibyly postupně kabriolety vozů Ford Escort, Jaguar XJS, Renault 19 a Megane, Audi B3 nebo Mercedes Benz SLK a CLK.

Karmann porsche 05V roce 2009 se ale soukromá karosárna Karmann dostala pro nedostatek nových zakázek od jiných automobilek do konkurzu a aby nezkrachovala, tak ji koncem roku koupil koncern Volkswagen. V září letošního roku se díky fůzi VW versus Porsche stuttgartská automobilka Porsche do Osnabrucku vrátila a navázala tak přímo na kdysi ukončenou výrobu modelu VW-Porsche 914. V moderní karesárně Karmann se tak po letech začal vyrábět žádaný nástupce vozu VW-Porsche 914, také dvousedadlový model, typ Porsche Boxster a velmi brzy se připojí i model Porsche Cayman. Vzájemná historie Karmann - Porsche tak znovu ožívá a bude pokračovat.